Schuurpapiertjes

of het leven van een logistiek medewerker


afbeelding: Marco Visser     Marco Visser | 26 juli 2020.
    categorie: werkervaring

Inhoudsopgave

  1. Introductie.
  2. Even wat achtergrond informatie.
  3. Het begin van de dag.
  4. Van Productie naar Magazijn.
  5. Een nieuwe bestelling.
  6. Tijd voor het volgende klusje.
  7. Nog meer werkzaamheden.

Introductie

Hieronder beschrijf ik mijn werkzaamheden als logistiek medewerker bij Danpoort International Abrasives (Danpoort). Deze werkzaamheden zijn niet uniek voor Danpoort en komen grotendeels overeen met de taken in andere bedrijven.


Danpoort - Advertentie uit het Dagblad van Rotterdam 17-07-1943 (Delpher.nl)

(De oudste "Danpoort" advertentie die ik (tot nu toe) heb gevonden.
Ruim 77 jaar voor de publicatie van dit artikel:
Advertentie uit het Dagblad van Rotterdam van 17 juli 1943 (Delpher.nl))


Even wat achtergrond informatie

Na zo'n vier in Tilburg gewerkt te hebben (zie het artikel: Playstations), werd ik via Baanbrekend Drechtsteden voorgesteld voor een functie bij Danpoort International Abrasives (Danpoort). Na mijn eerste gesprek kon ik een paar dagen later beginnen in de functie van logistiek medewerker.

Danpoort is in 1932 in Rotterdam opgericht door de heer Daniël van der Poort (1896-1980) en is een productie- en handelsonderneming met als specialiteit schuren, slijpen en polijsten. Sinds 1984 is ze gevestigd in het Zuidhollandse Zwijndrecht.

Het begin van de dag

Net als bij veel andere organisaties begon ook bij Danpoort de dag met een kort afdelingsoverleg (natuurlijk met een kopje koffie/thee - het is tenslotte nog “vroeg” (-; ).
Bijzonderheden van de vorige dag worden besproken, zijn er nog spoed bestellingen die vandaag de deur uit moeten, worden er in de komende periode nog grote bestellingen verwacht, globale werkverdeling… u kent het wel.

Van Productie naar Magazijn

Zelf begon ik mijn dag vaak met een bezoekje aan de productieafdeling.
Wat geproduceerd is moet natuurlijk wel in het magazijn terecht komen. Een bezoekje wat ik, afhankelijk van de drukte, een paar keer per dag aflegde.

Als eerste stap werden de (eind)producten van de productieafdeling naar een verzamellocatie in het magazijn gebracht. Als alles is overgebracht konden de artikelen een plaatsje in het magazijn krijgen en ook niet onbelangrijk worden gecontroleerd en in het systeem worden verwerkt.

De eerste pallet is aan de beurt. Op de pallet ligt een productiebon en je controleert of het één en ander overeenkomt. Als alles klopt, gaan we op zoek naar een plekje in het magazijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de pallet zomaar ergens neerzet. Een goed systeem doet wonderen.

Zo worden bijvoorbeeld de artikelen van diverse klanten bij elkaar opgeslagen en/of dezelfde soort artikelen in dezelfde stellingen opgeslagen (makkelijk voor het overzicht en voor het verzamelen van de bestellingen). Het kan voorkomen dat de stellingen vol zijn, dan wordt het een beetje puzzelen en herindelen. Hierbij is het van belang dat je de gemaakte wijzigingen (verhuizing van Product A van stelling A-13 naar C-15, om maar iets te noemen) goed noteert. Anders wordt later zoeken naar de bekende speld in een hooiberg. Als laatste wordt alles in het ERP systeem bijgewerkt en verwerkt. Op naar de volgende.

Een nieuwe bestelling

Dat artikelen het magazijn binnen komen is natuurlijk leuk, maar het is prettiger als ze het magazijn ook weer verlaten. We willen aan het einde van de maand ook graag ons salaris ontvangen (-;

Bestellingen komen via kantoor binnen en worden daar verwerkt. Mocht een klant bijvoorbeeld speciale wensen hebben, dan is de productieafdeling veelal de volgende stap in het traject.
Industriële schuurmiddelen van een bepaalde lengte, breedte en korrel? Geen probleem. Kant-en-klaar verpakte doosjes of vellen schuurpapier (al dan niet voorzien van een eigen bedrijfslogo) voor directe verkoop? Kan geregeld worden.

Dat een bedrijf als Danpoort ook over een eigen productiefaciliteit beschikt is naar mijn mening een groot pluspunt. Zoveel als mogelijk in eigen beheer houden maakt je als bedrijf ook onafhankelijker van derden. Maar ik dwaal af… de bestelling moet de deur uit.

Het verzamelen van de bestelling (order-picken)

In het ERP systeem kan ik zien welke bestellingen er wanneer de deur uit moeten. Wat ik ook gelijk kan zien is of er voldoende voorraad in het magazijn aanwezig is. Mocht er van een bepaald artikel niet voldoende voorraad aanwezig zijn dan is er in veel gevallen een productiebon richting de productieafdeling gegaan. Is het een grote bestelling en niet alles is in voorraad dan kan de bestelling deels verzameld worden. Bij een kleine bestelling is het beter om even te wachten. Geen enkele magazijn heeft tenslotte onbeperkte ruimte.

Wat het systeem ook vermeld zijn bijvoorbeeld eventuele speciale wensen van de klant. Deze kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn. Als voorbeeld noem ik palletzendingen met maximum afmetingen of gewicht, bestellingen die gesplitst en verstuurd moeten worden naar diverse vestigingen van de klant, artikelen die moeten worden voorzien van het bedrijfslogo van de klant et cetera.

Met de bestellijst, een stapelaar en niet te vergeten een lege pallet, is het tijd om de bestelling bij elkaar te brengen. Zoals eerder aangegeven worden de artikelen op een logische manier in het magazijn opgeborgen. Dit voorkomt, in dit geval, dat we een bezoekje aan diverse hallen/loodsen moeten afleggen. Wel zo efficiënt.

Even puzzelen

Als een bestelling eenmaal compleet verzameld is, zijn we er nog niet. Rekening houdend met eventuele eisen van de klant kunnen we met het puzzelen beginnen.

Om diverse redenen moeten de artikelen van de desbetreffende bestelling zo efficiënt als mogelijk op de pallets gestapeld worden. Om er maar een paar te noemen: Stapelen we te hoog dan past deze niet in de vrachtwagens. Zware dozen boven en lichte dozen onder… geen goed idee. De balans van de pallet is ook niet onbelangrijk. Het moet natuurlijk geen Toren van Pisa worden. Wat doe je als je veel kleine losse doosjes hebt? Kunnen die los op de pallet (tussen de grote dozen in) of toch liever in een omdoos.

Als logistiek medewerker moet je ook wel van een beetje puzzelen houden (-;

Tijd om afscheid te nemen

De bestelling is compleet verwerkt, het systeem is bijgewerkt, de benodigde formulieren zijn ingevuld, het vervoer is geregeld en de pallet staat er mooi bij. Omdat de bestelling morgen door de vervoerder wordt opgehaald wordt deze naar een andere ruimte in het magazijn gebracht. In deze ruimte staan alle bestellingen die de deur uit moeten en wachten op de vervoerder of de klant die ze opkomt halen.


Danpoort - Personeelsadvertentie uit het Het Vrije Volk, 03-09-1964 (Collectie: Delpher.nl)

(Danpoort - Personeelsadvertentie uit het Het Vrije Volk van 3 september 1964 (Collectie: Delpher.nl))


Tijd voor het volgende klusje

Op mijn werkplek zie ik een ompakbon liggen. Een ompakbon is eigenlijk een werkopdracht waarbij je bijvoorbeeld artikelen uit grote omdozen haalt en deze verpakt in kleinere doosjes. Deze maken veelal deel uit van een grotere bestelling. De ompakbon vermeld o.a. welke artikel er omgepakt moet worden, het totaal aantal, de hoeveelheid per kleinere verpakking en eventuele benodigde etiketten die op de doosjes geplakt moeten worden.

Nu hoor ik sommige van u denken van is het niet handiger als dit op de productieafdeling wordt gedaan? Jazeker, dat is het ook en wordt ook gedaan. Behalve dat de productieafdeling klantspecifieke artikelen maakt, produceert de afdeling ook voor de eigen voorraad. Van bepaalde (veel verkochte) artikelen moet je tenslotte een minimum hoeveelheid in voorraad hebben. Op deze manier worden o.a. drukke periodes overbrugt.

Als een ompakorder is verwerkt, krijgt ook deze een plaatsje in het magazijn.
Als alles netjes in het systeem is bijgewerkt is ook deze ompakorder klaar.


(Danpoort - Bedrijfspresentatie 2020 (bron: YouTube)).


Nog meer werkzaamheden

Behalve boven genoemde werkzaamheden zijn er nog vele andere taken.
Als logistiek medewerker is geen dag hetzelfde en ben je de hele dag in de weer. Het ene moment ben je aan het laden of lossen, het andere moment ben je bezig met het verzamelen van een bestelling of aan het ompakken. Dan ben je de ruimtes aan het vegen of pallets aan het ordenen. Het andere moment maak je een praatje met een chauffeur of komt er een collega van kantoor naar je toe met een spoed zending die vandaag echt de deur uit moet.

O ja, er zijn ook nog rust momenten… de pauzes… (-;


Met vriendelijke groet,

Marco Visser


Vergelijkbare artikelen:


Gegevens Danpoort International Abrasives:

Kilweg 17 - 23
3336 LL Zwijndrecht (NL)
https://danpoort.com/

Bovenkant Pagina (Top)